اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام، امام عسگری علیه السلام
به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید
اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام، امام عسگری علیه السلام
میلاد در مدینه : 8 / 4 ( ربیع الثانی) / 232
آغاز امامت در سن 22 سالگی : 3/7(رجب)/254
مدت امامت : 6 سال
شهادت و خاکسپاری در سامرا : 8 / 3 (ربیع الاول) / 260
قالَ الهـادی علیه السلام :أ َبـُو مُحَمّدٍ إِبنی،اَلخَلَفُ مِن بَعدی ، عِندَهُ عِلمُ ما یُحتاجُ اِلَیـهِ
امام نقی علیه السلام فرمودند : پسرم ابوم ح م د(حسن بن علی)که جانشین من است،دارای دانشِ تمامی نیازهااست
.« کشف ا لغـمه»
قال الزکی العسکری علیه السلام : قَلبُ الاَحمَقِ فی فَمِهِ وَ فَمُ الحَـکیمِ فی قَلبِهِ . « منتهی الامال »
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند : پندار ِ پنهان ِ نادان ، بر سر زبان او آشکار است و گفتارِ آشکارِ دانا ، در قلب او نهان است
ا مام عسگری علیه السلام با بیان یک جمله از طریق یکی از شاگردان ، به یعقوب بن اسحق کندی [ از فیلسوفان معروف عراق ] نقشه ی وی را پیرامون تزلزل اعتقاد مردم به قرآن کریم ، نقش بر آب نموده وی را ناگزیر نمودند تا کتاب تـنـا قـض هـا ی قـرآ ن را از بین ببرد .
( آیا احتمال نمیدهی گوینده ی قرآن ، معنایی متفاوت با آنچه تو برداشت کردهای ، را در نظر داشته است ؟ )
« بحارالا نوار»
قال ابومهدی ؛ الامام حسن بن علی العسکری علیهم السلام :
اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم
و الاجتهاد لله
و صدق الحدیث و اداء الامانة الی من ائتمنکم من برّ او فاجر
و طول السجود
و حسن الجوار فبهذا جاء محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم
صلّوا فی عشائرهم و اشهدوا جنائزهم و عودوا مرضاهم و أدّوا حقوقهم
فانّ الرّجل منکم اذا ورع فی دینه
و صدق فی حدیثه و أدّی الامانة و حسن خلقه مع الناس
قیل هذا شیعیٌّ فیسرّنی ذلک
اتقوا الله
و کونوا لنا زینا و لاتکونوا شینا
جرّوا الینا کل مودّة و ادفعوا عنّا کل قبیح
فانه ما قیل فینا من حسن فنحن اهله و ما قیل فینا من سوء فما نحن کذلک
لنا حقّ فی کتاب الله و قرابة من رسول الله و تطهیر من الله
لایدّعیه احد غیرنا الا کذّاب
اکثروا ذکر الله و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصلاة علی النبی صلی الله علیه و آله و سلّم فان الصّلاة علی رسول الله عشر حسنات
احفظوا ما وصّیتُکم به
و أستودُعُکم الله و أقرءُ علیکم السلام
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج75، ص: 372
متن استفتا
بسمه تعالی
ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است ؛ در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله به مثل کنیم ؟ مستدعی است وظیفه ی شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید
پاسخ آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی
بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله بدهد ، مسلمان است و جان و عـِـرض ( آبرو) و مال او مانند جان و عـِـرض ( آبرو) و مال کسی که پیرو مذهب است ، محترم است . و وظیفه ی شرعی شما آن است که با گوینده ی شهادتین هر چند شما را کافر بداند ؛ به حسن معاشرت رفتار کنید و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند ، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید ، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید ، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود : « و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا ؛ اعدلوا هو اقرب للتقوی » و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود : « و لاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا » والسلام علیکم و رحمة الله
اولین پیامدهای فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله درباره ی حرام بودن توهین به عایشه
حدود نیم قرن پیش حضرت آیت الله العظمی بروجردی با بازدارندگی از توسعه و تشکیل مجالس بدگویی صریح از خلفا ، زمینه ی ارتباط با الازهر را فراهم ساخت تا در نتیجه ی ارتباط حوزه قم و مصر ، فقه شیعه به عنوان یکی از فقه های مسلمین به رسمیت شناخته شد
و در این زمان به برکت تدبیر خردمندانه ی فقیه اهلبیت علیهم السلام حضرت آیت العظمی خامنه ای مجددا ارتباط نوینی بین قم و الازهر ایجاد شده است
مصاحبه با دکتر احمد طیب رئیس الازهر مصر
- ایا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد ؟
طیب جواب داد نه چه مشکلی دارد سال 50 سال پیش شیخ شلتوت فتواداده است که شیعه مذهب پنجم اسلام ومانند مذاهب دیگراست
- فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم ؟
- خوب بشوند مگرکسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او میگیریم ؟
خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند
- شیعیان با ما در حال قوم و خویشی هستند وبا فرزندان ما ازدواج می کنند ؟
- چه اشکالی دارد بین مذاهب ازدواج ازاد است
- میگویند شیعیان قرآنشان فرق میکند ؟
- این حرف ها خرافه ی پیرزن ها است
قران شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قران ما است
- 23 روحانی از یک کشور ( عربستان ) فتواداده اند که شیعیان کافرند رافضی هستند ؟
- برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای انها اعتباری ندارد
- پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح میکنند چیست ؟
- این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی ااختلاف بیاندازد
- من یک سوال جدی دارم شیعیان که ابوبکر وعمررا قبول ندارند چگونه میگویند این ها مسلمان هستند ؟
- بله قبول ندارند
اما مگراعتقاد به ابوبکر وعمر جزو اصول دین اسلام است
قصه ابوبکر و عمر یک قصه ی تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات هیچ ربطی ندارد
- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت شیعیان یک ایراد دارند ان هم اینکه میگویند امام زمانشان از 1000 سال پیش هنوز زنده است
- خوب ممکن است چراممکن نباشد ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد انان را داشته باشیم
- ایا ممکن است کودک 8 ساله امام باشد ؟ شیعیان معتقدند کودک 8 ساله امام شده است
- وقتی یک طفل درگهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک 8 ساله هم امام باشد عجیب نیست هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم اما این موضوع به اسلام انها صدمه ای نمی زند و انها مسلمانند
18/09/1395
اول ببین و بعد بخوان 1395...برچسب : نویسنده : ceslampoormohamad1 بازدید : 181