اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس

اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام،  امام عسگری علیه السلام 

به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام،  امام عسگری علیه السلام

 

میلاد در مدینه : 8 / 4 ( ربیع الثانی) / 232

آغاز امامت در سن 22 سالگی : 3/7(رجب)/254

مدت امامت : 6 سال

 شهادت و خاکسپاری در سامرا : 8 / 3 (ربیع الاول) / 260

 

قالَ الهـادی علیه السلام  :أ َبـُو مُحَمّدٍ إِبنی،اَلخَلَفُ مِن بَعدی ، عِندَهُ عِلمُ ما یُحتاجُ اِلَیـهِ

امام نقی علیه السلام فرمودند : پسرم ابوم ح م د(حسن بن علی)که جانشین من است،دارای دانشِ تمامی نیازهااست

.« کشف ا لغـمه»

 

 قال الزکی العسکری علیه السلام  : قَلبُ الاَحمَقِ فی فَمِهِ وَ فَمُ الحَـکیمِ فی قَلبِهِ .  « منتهی الامال »

امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند :  پندار ِ پنهان ِ نادان ، بر سر زبان او آشکار است و گفتارِ آشکارِ دانا ، در قلب او نهان است

 

ا مام عسگری علیه السلام با بیان یک جمله از طریق یکی از شاگردان ، به یعقوب بن اسحق کندی   [ از فیلسوفان معروف عراق ] نقشه ی وی را پیرامون تزلزل اعتقاد مردم به قرآن کریم ، نقش بر آب نموده وی را ناگزیر نمودند تا کتاب تـنـا قـض‌ هـا ی قـرآ ن را از بین ببرد .

( آیا احتمال نمی‌دهی گوینده ی قرآن ، معنایی متفاوت با آنچه تو برداشت کرده‌ای ، را در نظر داشته است ؟ )

« بحارالا نوار»

 

قال ابومهدی ؛ الامام حسن بن علی العسکری علیهم السلام :

اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم

و الاجتهاد لله

و صدق الحدیث و اداء الامانة الی من ائتمنکم من برّ او فاجر

و طول السجود

و حسن الجوار فبهذا جاء محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم

صلّوا فی عشائرهم و اشهدوا جنائزهم و عودوا مرضاهم و أدّوا حقوقهم

فانّ الرّجل منکم اذا ورع فی دینه

و صدق فی حدیثه و أدّی الامانة و حسن خلقه مع الناس

قیل هذا شیعیٌّ فیسرّنی ذلک

اتقوا الله

و کونوا لنا زینا و لاتکونوا شینا

جرّوا الینا کل مودّة و ادفعوا عنّا کل قبیح

فانه ما قیل فینا من حسن فنحن اهله و ما قیل فینا من سوء فما نحن کذلک

لنا حقّ فی کتاب الله و قرابة من رسول الله و تطهیر من الله

لایدّعیه احد غیرنا الا کذّاب

اکثروا ذکر الله و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصلاة علی النبی صلی الله علیه و آله و سلّم فان الصّلاة علی رسول الله عشر حسنات

احفظوا ما وصّیتُکم به

و أستودُعُکم الله و أقرءُ علیکم السلام

 

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، ص: 372

 

متن استفتا

بسمه تعالی

ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است ؛ در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله به مثل کنیم ؟ مستدعی است وظیفه ی شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید

پاسخ آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی

بسم الله الرحمن الرحیم

هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله بدهد ، مسلمان است و جان و عـِـرض ( آبرو) و مال او مانند جان و عـِـرض ( آبرو) و مال کسی که پیرو مذهب است ، محترم است . و وظیفه ی شرعی شما آن است که با گوینده ی شهادتین هر چند شما را کافر بداند ؛ به حسن معاشرت رفتار کنید و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند ، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید ، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید ، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود : « و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا ؛ اعدلوا هو اقرب للتقوی » و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود : « و لاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا » والسلام علیکم و رحمة الله

 

اولین پیامدهای فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله درباره ی حرام بودن توهین به عایشه

حدود نیم قرن پیش حضرت آیت الله العظمی بروجردی با بازدارندگی از توسعه و تشکیل مجالس بدگویی صریح از خلفا ، زمینه ی ارتباط با الازهر را فراهم ساخت تا در نتیجه ی ارتباط حوزه قم و مصر ، فقه شیعه به عنوان یکی از فقه های مسلمین به رسمیت شناخته شد

و در این زمان به برکت تدبیر خردمندانه ی فقیه اهلبیت علیهم السلام حضرت آیت العظمی خامنه ای مجددا ارتباط نوینی بین قم و الازهر ایجاد شده است

 

مصاحبه با  دکتر احمد طیب رئیس الازهر مصر

- ایا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد ؟

طیب جواب داد نه چه مشکلی دارد سال 50 سال پیش شیخ شلتوت  فتواداده است که شیعه مذهب پنجم اسلام ومانند مذاهب دیگراست

- فرزندان  ما در حال  شیعه  شدن هستند چه باید بکنیم ؟

- خوب بشوند مگرکسی از مذهب حنفی به مالکی  برود ما اشکالی به او میگیریم ؟

خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند

- شیعیان  با ما در حال قوم و خویشی هستند وبا فرزندان ما ازدواج می کنند ؟

- چه اشکالی دارد بین مذاهب ازدواج ازاد است

- میگویند شیعیان قرآنشان فرق میکند ؟

- این حرف ها خرافه ی پیرزن ها است

قران شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قران ما است

- 23 روحانی از یک کشور ( عربستان ) فتواداده اند که شیعیان کافرند رافضی هستند ؟

- برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای انها اعتباری ندارد

- پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح میکنند چیست ؟

- این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی ااختلاف بیاندازد

- من یک سوال جدی دارم شیعیان که ابوبکر وعمررا قبول ندارند چگونه میگویند این ها مسلمان هستند ؟

- بله قبول ندارند

اما مگراعتقاد به ابوبکر وعمر جزو اصول دین اسلام است

 قصه ابوبکر و عمر یک قصه ی تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات هیچ ربطی ندارد

- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت شیعیان یک ایراد دارند ان هم اینکه میگویند امام زمانشان از 1000 سال پیش هنوز زنده است

- خوب ممکن است چراممکن نباشد ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد انان را داشته باشیم 

- ایا ممکن است کودک 8 ساله امام باشد ؟ شیعیان معتقدند کودک 8 ساله امام شده است

- وقتی یک طفل درگهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک 8 ساله هم امام باشد عجیب نیست هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم اما این موضوع به اسلام انها صدمه ای نمی زند و انها مسلمانند

18/09/1395

  • مطالب مرتبط
  • آنچه از دوست رسد - معارف اهلبیت علیهم السلام
  • نویسنده : بازدید : 12 تاريخ : پنجشنبه 18 آذر 1395 ساعت: 9:34
    برچسب‌ها :