اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام

ساخت وبلاگ

اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام،  امام عسگری علیه السلام 

به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

اندکی آشنایی با رفتار و گفتار ابو م ح م د علیهما ا لسلام ، الحـسـن بن علی علیهما ا لسلام،  امام عسگری علیه السلام

 

میلاد در مدینه : 8 / 4 ( ربیع الثانی) / 232

آغاز امامت در سن 22 سالگی : 3/7(رجب)/254

مدت امامت : 6 سال

 شهادت و خاکسپاری در سامرا : 8 / 3 (ربیع الاول) / 260

 

قالَ الهـادی علیه السلام  :أ َبـُو مُحَمّدٍ إِبنی،اَلخَلَفُ مِن بَعدی ، عِندَهُ عِلمُ ما یُحتاجُ اِلَیـهِ

امام نقی علیه السلام فرمودند : پسرم ابوم ح م د(حسن بن علی)که جانشین من است،دارای دانشِ تمامی نیازهااست

.« کشف ا لغـمه»

 

 قال الزکی العسکری علیه السلام  : قَلبُ الاَحمَقِ فی فَمِهِ وَ فَمُ الحَـکیمِ فی قَلبِهِ .  « منتهی الامال »

امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند :  پندار ِ پنهان ِ نادان ، بر سر زبان او آشکار است و گفتارِ آشکارِ دانا ، در قلب او نهان است

 

ا مام عسگری علیه السلام با بیان یک جمله از طریق یکی از شاگردان ، به یعقوب بن اسحق کندی   [ از فیلسوفان معروف عراق ] نقشه ی وی را پیرامون تزلزل اعتقاد مردم به قرآن کریم ، نقش بر آب نموده وی را ناگزیر نمودند تا کتاب تـنـا قـض‌ هـا ی قـرآ ن را از بین ببرد .

( آیا احتمال نمی‌دهی گوینده ی قرآن ، معنایی متفاوت با آنچه تو برداشت کرده‌ای ، را در نظر داشته است ؟ )

« بحارالا نوار»

 

قال ابومهدی ؛ الامام حسن بن علی العسکری علیهم السلام :

اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم

و الاجتهاد لله

و صدق الحدیث و اداء الامانة الی من ائتمنکم من برّ او فاجر

و طول السجود

و حسن الجوار فبهذا جاء محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم

صلّوا فی عشائرهم و اشهدوا جنائزهم و عودوا مرضاهم و أدّوا حقوقهم

فانّ الرّجل منکم اذا ورع فی دینه

و صدق فی حدیثه و أدّی الامانة و حسن خلقه مع الناس

قیل هذا شیعیٌّ فیسرّنی ذلک

اتقوا الله

و کونوا لنا زینا و لاتکونوا شینا

جرّوا الینا کل مودّة و ادفعوا عنّا کل قبیح

فانه ما قیل فینا من حسن فنحن اهله و ما قیل فینا من سوء فما نحن کذلک

لنا حقّ فی کتاب الله و قرابة من رسول الله و تطهیر من الله

لایدّعیه احد غیرنا الا کذّاب

اکثروا ذکر الله و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصلاة علی النبی صلی الله علیه و آله و سلّم فان الصّلاة علی رسول الله عشر حسنات

احفظوا ما وصّیتُکم به

و أستودُعُکم الله و أقرءُ علیکم السلام

 

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، ص: 372

 

متن استفتا

بسمه تعالی

ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است ؛ در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله به مثل کنیم ؟ مستدعی است وظیفه ی شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید

پاسخ آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی

بسم الله الرحمن الرحیم

هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله بدهد ، مسلمان است و جان و عـِـرض ( آبرو) و مال او مانند جان و عـِـرض ( آبرو) و مال کسی که پیرو مذهب است ، محترم است . و وظیفه ی شرعی شما آن است که با گوینده ی شهادتین هر چند شما را کافر بداند ؛ به حسن معاشرت رفتار کنید و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند ، شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید ، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید ، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود : « و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا ؛ اعدلوا هو اقرب للتقوی » و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود : « و لاتقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا » والسلام علیکم و رحمة الله

 

اولین پیامدهای فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله درباره ی حرام بودن توهین به عایشه

حدود نیم قرن پیش حضرت آیت الله العظمی بروجردی با بازدارندگی از توسعه و تشکیل مجالس بدگویی صریح از خلفا ، زمینه ی ارتباط با الازهر را فراهم ساخت تا در نتیجه ی ارتباط حوزه قم و مصر ، فقه شیعه به عنوان یکی از فقه های مسلمین به رسمیت شناخته شد

و در این زمان به برکت تدبیر خردمندانه ی فقیه اهلبیت علیهم السلام حضرت آیت العظمی خامنه ای مجددا ارتباط نوینی بین قم و الازهر ایجاد شده است

 

مصاحبه با  دکتر احمد طیب رئیس الازهر مصر

- ایا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد ؟

طیب جواب داد نه چه مشکلی دارد سال 50 سال پیش شیخ شلتوت  فتواداده است که شیعه مذهب پنجم اسلام ومانند مذاهب دیگراست

- فرزندان  ما در حال  شیعه  شدن هستند چه باید بکنیم ؟

- خوب بشوند مگرکسی از مذهب حنفی به مالکی  برود ما اشکالی به او میگیریم ؟

خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند

- شیعیان  با ما در حال قوم و خویشی هستند وبا فرزندان ما ازدواج می کنند ؟

- چه اشکالی دارد بین مذاهب ازدواج ازاد است

- میگویند شیعیان قرآنشان فرق میکند ؟

- این حرف ها خرافه ی پیرزن ها است

قران شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قران ما است

- 23 روحانی از یک کشور ( عربستان ) فتواداده اند که شیعیان کافرند رافضی هستند ؟

- برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای انها اعتباری ندارد

- پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح میکنند چیست ؟

- این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی ااختلاف بیاندازد

- من یک سوال جدی دارم شیعیان که ابوبکر وعمررا قبول ندارند چگونه میگویند این ها مسلمان هستند ؟

- بله قبول ندارند

اما مگراعتقاد به ابوبکر وعمر جزو اصول دین اسلام است

 قصه ابوبکر و عمر یک قصه ی تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات هیچ ربطی ندارد

- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت شیعیان یک ایراد دارند ان هم اینکه میگویند امام زمانشان از 1000 سال پیش هنوز زنده است

- خوب ممکن است چراممکن نباشد ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد انان را داشته باشیم 

- ایا ممکن است کودک 8 ساله امام باشد ؟ شیعیان معتقدند کودک 8 ساله امام شده است

- وقتی یک طفل درگهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک 8 ساله هم امام باشد عجیب نیست هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم اما این موضوع به اسلام انها صدمه ای نمی زند و انها مسلمانند

18/09/1395

اول ببین و بعد بخوان 1395...
ما را در سایت اول ببین و بعد بخوان 1395 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ceslampoormohamad1 بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 18 آذر 1395 ساعت: 9:34